حاشیه دیدار فیلمسازان تلویزیون با رهبر

 

آن چهارده توصیۀ ناگفته

برای این 350 نفر مهمان این یک دیدار بی‌سابقه بود، چنانکه رهبر انقلاب هم در ابتدای سخن خود فرمودند که تاکنون در نظیر این جلسه شرکت نکرده است. دیداری خوب و شیرین، شیرین مثل لیمو شیرین اعلای ایرانی که البته آخرش تلخ بود. تلخ، چون یکصد دقیقه از وقت مجلس به اهالی تلویزیون رسید و سی دقیقه به رهبر. لذا حاضران در حسرت این سخنان ماندند. خصوصاً آن چهارده توصیه‌ای که ایشان در انتهای سخن فرمودند که یادداشت کرده بودند تا بیان کنند. اما وقت ضیق بود و مؤذن بر مناره اذان می‌­گفت و ما را به ملاقات خداوند فرا می‌­خواند.

نوشته‌شده در 12 تیر 1389

 

 

v  منتشرشده در سایت دفتر آثار رهبری

v  لینک‌شده در خبرگزاری فارس، خبرگزاری رسا، فرارو، روزنامه اطلاعات و...

ادامه نوشته

نقد «برف روی کاج‌ها»/ پیمان معادی

 

کاج روی برف‌ها

در فیلم برف روی کاج‌ها سرسپردگی فیلمساز به تفکر فمینیسم باعث سقوط و تنزل فیلم گشته، دست وی را از همان ابتدا برای مخاطب رو کرده است. این نقص در فیلمسازی تهمینه میلانی نیز در حد وافر دیده می‌شود و مخاطب از همان ابتدا می‌فهمد که نظر کارگردان با کدام شخصیت است و با کدام شخصیت دیگر دشمنی می‌ورزد. در مثنوی مولوی در خصوص پیش‌داوری و غرضمندی اینچنین آمده است:

چون غرض آمد هنر پوشیده شد/ صد حجاب از دل به سوی دیده شد

 

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته

نقد «جدایی نادر از سیمین»/ ا. فرهادی

طلاق نادر از سیمین

فیلم جدایی نادر از سیمین، یک «آن» اصیل دارد که از واقعیت نشأت گرفته است و به همین سبب تأثیر فوق العاده‌ای بر تماشاگران می‌گذارد. درست بر خلاف سایر فیلم‌های اجتماعی یا خانوادگی که فقط در تخیل فیلمساز و آرزوهای او می‌گذرند و دخلی به واقعیت ندارند، و لذا است که این فیلم علی‌رغم تلخی موضوع، رضایت تماشاگران خود را در همه جای جهان کسب کرده است. جناب فرهادی این «آن» اصیل را از کجا آورده است؟ از هنر فیلمسازی‌اش یا از واقعیت؟ ما در این مقال قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم.

نوشته شده در خرداد 1389

 

v      منتشرشده در سایت پرده سینما

ادامه نوشته

نقد «رسوایی»/ مسعود ده‌نمکی

چرا فیلم‌های ده‌نمکی می‌فروشند؟

فیلم رسوایی به صلاحدید حوزه علمیه قم در این شهر اکران نشد. این واقعه می‌تواند یک زنگ خطر برای جناب ده‌نمکی محسوب شود. به یاد بیاوریم که ایشان در اواخر دولت هاشمی و اوایل دولت خاتمی در شمار ناهیان از منکر، برخی فیلم‌ها را از اکران سینماها پایین می‌کشید. آیا نمی‌توان تصور کرد که اگر فیلم رسوایی در قم اکران می‌شد این ماجرا می‌توانست در خصوص خود ده‌نمکی نیز اتفاق بیفتد؟

 

v    منتشرشده در سایت پرده سینما

ادامه نوشته

نقد «گذشته»/ اصغر فرهادی

چه خوب شد که برگشتی

 

بر خلاف برخی فیلمسازان که وقتی شرایط فیلمسازی در غرب برایشان پدید می‌آید و از قید تصویب فیلمنامه در وزارت ارشاد خلاص می‌شوند ترجیح می‌دهند شعارهایی علیه دین و جمهوری اسلامی بدهند جناب فرهادی اما ضمن طرح مسئلۀ ناسازگاری زنان در ازدواج، تصویر فهیم و بسیار متعادلی از مرد ایرانی به دست می‌دهد، مردی که با کودکان مهربان است و به تربیت آنها بسیار توجه دارد و در جهت رفع مشکلات دیگران می‌کوشد.

vمنتشرشده در مشرق‌نیوز

ادامه نوشته

انتخاب رئیس جمهور از منظر دین/ 2

حکومت به چه کسی می‌رسد؟

 

اشاره: در قرآن آیاتی وجود دارد که حکومت را مختص به خدای تعالی می‌داند و تصریح دارد که خداوند به هر کس که بخواهد حکومت می‌دهد. این آیات قرآن، با برخی احادیث آخرالزمانی که تفسیرکننده احوالات دوران ما هستند موافق می‌آیند. با غور در اینها می‌توان علت بسیاری از وقایع زمانه همچون ماجرای فتنه سال 1388 را فهمید.

 v       منتشرشده در مشرق‌نیوز

ادامه نوشته

انتخاب رئیس جمهور از منظر دین/ 1

چرا رؤسای جمهور با امید می‌آیند و با فضاحت می‌روند؟

مَثَل معروفی هست که می‌گویند «کدخدا را ببین، ده را بچاپ». یک نامزد ریاست جمهوری اگر اهل مجاهدۀ نفس و کسب رضای خدای تعالی باشد خداوند نیز قلوب مردم را به سمت او هدایت خواهد کرد (آنچنانکه در مورد امام خمینی(ره) به وقوع پیوست). وگرنه او مجبور خواهد شد به زور تبلیغات و حمایت همفکرانش، خود را در نظر مردم خوب و کارآمد جلوه دهد. اگر مردم به او رأی دهند دولت او مستعجل خواهد بود و نهایت کار وی عبرت و مَثَل دیگران خواهد گشت.

 

 

v  منتشرشده در سایت مشرق

ادامه نوشته

نقد «دکان‌های پیامبری»/م. علیمیرزایی

 

خلسه در فضای معلق

 

 اشاره: فیلم دکان‌های پیامبری (1388) نخستین ساختۀ مهدی علیمیرزایی و محصول سیمافیلم است، فیلمی با موضوع عرفان‌های کاذب که از فیلمنامۀ خوبی برخوردار است. صبح جمعه دهم خرداد دومین نوبت بود که این فیلم از تلویزیون (شبکه آموزش) پخش می‌شد. نخستین پخش این فیلم در سال 1390 از شبکه قرآن بوده است.

 

 

 v      لینک‌شده از سایت مشرق

 

ادامه نوشته

سینمای دخانیاتی

 

سینما تبلیغ‌کنندۀ سیگار است

 

یکی از مواردی که متأسفانه توسط برخی فیلمسازان از طریق رسانه سینما تبلیغ می‌شود استعمال سیگار است. به مناسبت هفته بدون دخانیات مروری داریم به برخی ارتباط‌های آشکار و پنهان سیگار و سینما.

humphrey bogart (9) 

 

  v     منتشرشده در سایت مشرق

 

 

ادامه نوشته

نقد «ملکه»/ محمدعلی باشه آهنگر

 

 

 

چشم‌ها را باید شست

اشاره: فیلم «ملکه» یکی از بهترین فیلم‌های جشنوارة سی‌ام فجر بود و طبق روال بایست در سال گذشته نمایش داده می‌شد اما تا اکران دومِ امسال به تأخیر افتاد. در نهایت با تصمیم غیرمترقبة شورای صنفی نمایش یک هفته زودتر از موعد در یازدهم اردیبهشت، جایگزین انیمیشن تهران 1500 شد و اعتراض تهیه‌کننده را برانگیخت زیرا که هنوز برای فیلم تبلیغات نشده بود. این فیلم که در تهران به سرگروهی سینما استقلال اکران شده، در دو هفتة نخست اکران خود، فقط پنجاه میلیون تومان فروخت و تعداد سالن‌های آن به شش سینما کاهش یافت.

 v    منتشرشده درسایت مشرق

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه نوشته

نقد «حوض نقاشی»/ مازیار میری

یک عاشقانه سینمایی

اشاره: حوض نقاشی ششمین فیلم مازیار میری است که از چهارشنبه 23 اسفند در قالب اکران نوروزی در تهران و شهرستان‌ها به روی پرده رفته است، فیلمی احساسی که توانست بر مخاطبان جشنوارۀ فجر اثر بگذارد و به همراه ملودرام هیس... دخترها فریاد نمی‌زنند (پوران درخشنده) بیشترین آراء تماشاگران را کسب کند. فروش این فیلم در مدت 48 روز نمایش در 21 سینمای تهران به رقم 000ر000ر267ر1 تومان رسیده که فروش خوبی برای این فیلم محسوب می‌شود.

 

v   منتشرشده در سایت مشرق

 

ادامه نوشته

نقد «قاعدۀ تصادف»/ بهنام بهزادی

پدران به چه کار می‌آیند؟

 

 

 

 

اشاره: فیلم قاعده تصادف دومین فیلم بهنام بهزادی از چهارشنبه 30 اسفند با یک هفته تأخیر، اکران نوروزی گرفت و از رقایت با حریفان سرسخت خود بازماند. فروش این فیلم در 9 سینمای تهران در مدت سی روز نمایش، به رقم 000ر000ر225 تومان رسیده است که شکستی برای این فیلم محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 

vمنتشر شده در سایت مشرق

ادامه نوشته

نقد «جدایی نادر از سیمین» و «آرگو»

 

جدایی نادر از آرگو

اشاره: اعطای جایزۀ اسکار به جدایی نادر از سیمین بعضی از هموطنانمان را خرسند کرد و برخی را نیز غضبناک. لکن امسال جایزه اسکاری که به آرگو داده شد تأسف همۀ ایرانیان را برانگیخت. زیرا در این فیلم مردم ایران بسیار غیرواقعی تصویر شده‌اند‌ و همچنین وقایع تاریخی آن نیز بسیار تحریف‌شده است خصوصاً که غیرهنری و سیاسی بودن اعطای جایزه نیز قابل کتمان نیست. اما عجیب اینجاست که در این میانه، برخی از دوستان نتوانستند خرسندی خود را کتمان کنند. زیرا اکنون دلیل بهتری به دست آورده‌اند تا مدعی شوند فیلم جدایی نادر از سیمین نیز یک فیلم سیاسی بوده و به همین علت است که جایزه اسکار به آن تعلق گرفته. در این مقال قصد داریم تا نظرگاه این دوستان را نقد کنیم و بگوییم آنچه را که یک سال قبل از گفتن آن امتناع ورزیدیم.

 

v       منتشر شده در سایت مشرق

ادامه نوشته

روزنامچه فجر 32/ 10

 

طبقه حساس تبریزی فیلمی برای نخندیدن

طرح سیروس همتی به دست پیمان قاسم‌خانی به فیلمنامه «قبر دو طبقه» تبدیل شد، با موضوع مضحکه کردن غیرت. فیلمنامه، بالاخره با سماجت‌های آقای جواد نوروزبیگی (سرهنگ سابق سپاه، که در سال‌های اخیر به تجارت سینمایی روی آورده) مجوز ساخت گرفت و نام خود را به یک نام بی‌مسمّی تغییر داد؛ «طبقه حساس»! پرویز پرستویی جایش را به رضا عطاران داد و او سعی کرد نقش یک آدم پنجاه و چند ساله را بازی کند. مردی عصبانی که مردم به تعصب او می‌خندند. او به همین ترتیب توانست برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد باشد که البته حق او نبود.