نقد «فرشتگان قصّاب»/ سهیل سلیمی

 

یک فیلم سلاخی

فیلم تا حد زیادی از واقعیت دور افتاده است و برخی نقش‌ها مانند بازی پیر داغر در نقش فرمانده امریکایی اصلاً باورپذیر نیست. فیلمبرداری فرشاد گل‌سفیدی با حرکات زیاد سعی در خودنمایی دارد و در مواقعی فیلم را آزاردهنده کرده است.

به بهانه پخش از شبکه اول سیما

پنج‌شنبه شب، 21 شهریور 1392

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد «من مادر هستم»/ فریدون جیرانی/3

 

نقد سینمایی من مادر هستم

 

یکی از مؤلفه‌های یک فیلمفارسی که اصولاً آسان و سردستی به نگارش و تولید می‌رسد پیش‌بینی انتهای قصه توسط مخاطب است. جناب جیرانی برای اینکه خود را از اتهام فیلمفارسی مبرّا کند سعی در پایان‌های غیرمتعارف دارد، پایان‌هایی که عموماً با دیوانگی غیرقابل پیش‌بینی یک شخصیت، با قتل و خونریزی و مرگ ختم می‌شود. واضح است که یک پایان غیرمنتظره نخواهد توانست سطح یک فیلمنامه ضعیف را ارتقاء بدهد. مشکلات سینمای جیرانی عمیق‌تر از اینها است و با دفاع ناعادلانه و فرامتنی مسعود فراستی از فیلم‌های او نیز علاج نمی‌شود.

v   منتشرشده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته

نقد «من مادر هستم»/ فریدون جیرانی/2

 

مشاور حقوقی به چه کار می‌آید؟

 

این تراژدی اشک‌آور برای مرگ آوا، عملاً همدردی مخاطب را برمی‌انگیزد. یک تماشاگر عام که آن صحنۀ دادگاه و قبول وکیل بر حکم قصاص را تماشا می‌کند به این نتیجه خواهد رسید که در کشور ما چه قوانین ظالمانه‌ای وجود دارد! این دختر، هم شرافتش را از دست داد و هم به جرم کشتن متجاوز اعدام شد. پس اولاً نتیجه می‌شود که ما در مملکتی با قوانین کر و کور زندگی می‌کنیم که پاسخگوی نیاز بشر نیستند، و ثانیاً زنان یا دخترانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند باید یادشان باشد که از خود دفاع نکنند تا مبادا به شخص متجاوز آسیبی برسد و خونش به گردن ایشان بیفتد!

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد «من مادر هستم»/ فریدون جیرانی/1

 

جدایی سیمین از نادر

ضعف عمدۀ فیلمنامۀ جناب سیفی‌آزاد آن است که اولاً به مجازات سعید کاری ندارد، و ثانیاً مشخص نکرده که آوا به موجب چه ماده‌ای اعدام می‌شود. آیا چون سعید مستحق مرگ نبوده است؟ یا اینکه سعید مستحق مرگ بوده ولی آوا خودسرانه عمل کرده است؟

v   انتشاربه بهانه توزیع نسخۀ خانگی از 19 شهریور 92

 

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته

جوابیه‌ای به انتقاد سایت الف از حجت‌الاسلام پناهیان

 

آش نخورده و دهان سوخته

بیشتر انتقادات آقای رضاپور به حجت‌الاسلام پناهیان، نه نهی از منکر بلکه امر به معروف است؛ یعنی کارهایی که به نظر ایشان بهتر بود آقای پناهیان آنها را در مؤسسه شهید آوینی انجام می‌داد چنانچه در آنجا سمتی می‌داشت. لذا به نظر می‌رسد که جناب رضاپور، هیچ گوش شنوایی بهتر از حجت‌الاسلام پناهیان پیدا نکرده است تا برخی پیشنهادات فرهنگی خود را مطرح کند.

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

بررسی علل گرایش به مسیحیت/ 1

 

حکایت دو نومسلمان فرانسوی و ایتالیایی

یاسین علی (مسلمان فرانسوی): در مسیحیت پاسخی به سؤالات اساسی من وجود نداشت. مادرم نخستین کسی بود که اسلام را به عنوان دین برتر به ما معرفی کرد و من در آن زمان در سنین نوجوانی بودم.

 

 

vمنتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد «آقای الف»/ علی عطشانی

 

مرگ‌آگاهی با عینک سه بعدی

فیلمنامه آقای الف، از دو جهت برای ساخت یک فیلم سه بعدی مناسب نیست: نخست به سبب آنکه فیلمنامه‌اش در حد یک فیلم تلویزیونی ارزان‌قیمت است و اصولاً در قواره یک فیلم سینمایی که مخاطب برای تماشای آن بلیت بخرد و از سالن سینما راضی بیرون برود نیست. ثانیاً فیلمنامه‌ یک فیلم سه بعدی باید از صحنه‌های خارجی،‌ طبیعت و اکشن بیشتری برخوردار باشد.

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته

شباهت امام صادق(ع) و عیسی(ع)

 

جایگاه امام صادق(ع) در دین اسلام و تاریخ انبیاء

حضرت امام صادق(ع) فرمود: همانا الواح موسى و عصايش نزد من است، همانا انگشتر سليمان بن داود نزد من است، همانا پيش من است آن طشتى كه موسى در آن قربانى مي‌كرد، همانا نزد من است آن نامى كه رسول خدا(ص) هر گاه آن را ميان مسلمانان و مشركين (در جنگ) مي‌نهاد هيچ تيرى از مشركان به مسلمانان نمي‌رسيد...

 

v       منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

مصاحبه با سازندگان فیلم «دهلیز»

 

عفو بهتر است یا قصاص؟

 

 

بهتر بود که فیلم خود را با یک اتفاق شروع می‌کردید و نه با ریتم آرام از یک کلاس درس. البته نباید تصور نشود که ما با فیلم شما مخالف هستیم.

 

شعیبی: اتفاقاً نقادی خیلی چیز خوبی است و به فیلمساز کمک می‌کند. این سؤال شما محتوایی است. قرار نیست همه کنش‌ها در بیرون اتفاق بیفتد. آیا اخراج یک بچه از مدرسه بدون اینکه ما دلیلش را بدانیم سؤال برانگیز نیست؟ این واقعه در فیلمنامه ما شبیه همان اتفاقی است که می‌فرمایید فیلم باید با آن شروع شود. در صفحه پنجم فیلمنامه امیرعلی از مدرسه اخراج می‌شود. اینکه می‌گویید مخاطب در ابتدای قصه سردرگم می‌شود، درست است و من اصلاً مخالفتی با آن ندارم. ولی باید بگویم که این طراحی عمدی و آگاهانه بوده است...

 

 

 

v    منتشرشده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته