نقد «هیچ‌کجا هیچ‌کس»/ ابراهیم شیبانی

 

قرعۀ سکانس‌ها

فیلم «هیچ‌کجا، هیچ‌کس»از فیلم‌های تجربی سینمای ایران محسوب می‌شود و خوشبختانه این تجربۀ متفاوت، تماشایی و قابل قبول از کار درآمده است. فیلم، به لحاظ فرم روایت، غافلگیر کننده است.

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد «فرشتگان قصّاب»/ سهیل سلیمی

 

یک فیلم سلاخی

فیلم تا حد زیادی از واقعیت دور افتاده است و برخی نقش‌ها مانند بازی پیر داغر در نقش فرمانده امریکایی اصلاً باورپذیر نیست. فیلمبرداری فرشاد گل‌سفیدی با حرکات زیاد سعی در خودنمایی دارد و در مواقعی فیلم را آزاردهنده کرده است.

به بهانه پخش از شبکه اول سیما

پنج‌شنبه شب، 21 شهریور 1392

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد «من مادر هستم»/ فریدون جیرانی/3

 

نقد سینمایی من مادر هستم

 

یکی از مؤلفه‌های یک فیلمفارسی که اصولاً آسان و سردستی به نگارش و تولید می‌رسد پیش‌بینی انتهای قصه توسط مخاطب است. جناب جیرانی برای اینکه خود را از اتهام فیلمفارسی مبرّا کند سعی در پایان‌های غیرمتعارف دارد، پایان‌هایی که عموماً با دیوانگی غیرقابل پیش‌بینی یک شخصیت، با قتل و خونریزی و مرگ ختم می‌شود. واضح است که یک پایان غیرمنتظره نخواهد توانست سطح یک فیلمنامه ضعیف را ارتقاء بدهد. مشکلات سینمای جیرانی عمیق‌تر از اینها است و با دفاع ناعادلانه و فرامتنی مسعود فراستی از فیلم‌های او نیز علاج نمی‌شود.

v   منتشرشده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته

نقد «من مادر هستم»/ فریدون جیرانی/2

 

مشاور حقوقی به چه کار می‌آید؟

 

این تراژدی اشک‌آور برای مرگ آوا، عملاً همدردی مخاطب را برمی‌انگیزد. یک تماشاگر عام که آن صحنۀ دادگاه و قبول وکیل بر حکم قصاص را تماشا می‌کند به این نتیجه خواهد رسید که در کشور ما چه قوانین ظالمانه‌ای وجود دارد! این دختر، هم شرافتش را از دست داد و هم به جرم کشتن متجاوز اعدام شد. پس اولاً نتیجه می‌شود که ما در مملکتی با قوانین کر و کور زندگی می‌کنیم که پاسخگوی نیاز بشر نیستند، و ثانیاً زنان یا دخترانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند باید یادشان باشد که از خود دفاع نکنند تا مبادا به شخص متجاوز آسیبی برسد و خونش به گردن ایشان بیفتد!

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد «من مادر هستم»/ فریدون جیرانی/1

 

جدایی سیمین از نادر

ضعف عمدۀ فیلمنامۀ جناب سیفی‌آزاد آن است که اولاً به مجازات سعید کاری ندارد، و ثانیاً مشخص نکرده که آوا به موجب چه ماده‌ای اعدام می‌شود. آیا چون سعید مستحق مرگ نبوده است؟ یا اینکه سعید مستحق مرگ بوده ولی آوا خودسرانه عمل کرده است؟

v   انتشاربه بهانه توزیع نسخۀ خانگی از 19 شهریور 92

 

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته

جوابیه‌ای به انتقاد سایت الف از حجت‌الاسلام پناهیان

 

آش نخورده و دهان سوخته

بیشتر انتقادات آقای رضاپور به حجت‌الاسلام پناهیان، نه نهی از منکر بلکه امر به معروف است؛ یعنی کارهایی که به نظر ایشان بهتر بود آقای پناهیان آنها را در مؤسسه شهید آوینی انجام می‌داد چنانچه در آنجا سمتی می‌داشت. لذا به نظر می‌رسد که جناب رضاپور، هیچ گوش شنوایی بهتر از حجت‌الاسلام پناهیان پیدا نکرده است تا برخی پیشنهادات فرهنگی خود را مطرح کند.

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

بررسی علل گرایش به مسیحیت/ 1

 

حکایت دو نومسلمان فرانسوی و ایتالیایی

یاسین علی (مسلمان فرانسوی): در مسیحیت پاسخی به سؤالات اساسی من وجود نداشت. مادرم نخستین کسی بود که اسلام را به عنوان دین برتر به ما معرفی کرد و من در آن زمان در سنین نوجوانی بودم.

 

 

vمنتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد «آقای الف»/ علی عطشانی

 

مرگ‌آگاهی با عینک سه بعدی

فیلمنامه آقای الف، از دو جهت برای ساخت یک فیلم سه بعدی مناسب نیست: نخست به سبب آنکه فیلمنامه‌اش در حد یک فیلم تلویزیونی ارزان‌قیمت است و اصولاً در قواره یک فیلم سینمایی که مخاطب برای تماشای آن بلیت بخرد و از سالن سینما راضی بیرون برود نیست. ثانیاً فیلمنامه‌ یک فیلم سه بعدی باید از صحنه‌های خارجی،‌ طبیعت و اکشن بیشتری برخوردار باشد.

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته

شباهت امام صادق(ع) و عیسی(ع)

 

جایگاه امام صادق(ع) در دین اسلام و تاریخ انبیاء

حضرت امام صادق(ع) فرمود: همانا الواح موسى و عصايش نزد من است، همانا انگشتر سليمان بن داود نزد من است، همانا پيش من است آن طشتى كه موسى در آن قربانى مي‌كرد، همانا نزد من است آن نامى كه رسول خدا(ص) هر گاه آن را ميان مسلمانان و مشركين (در جنگ) مي‌نهاد هيچ تيرى از مشركان به مسلمانان نمي‌رسيد...

 

v       منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

مصاحبه با سازندگان فیلم «دهلیز»

 

عفو بهتر است یا قصاص؟

 

 

بهتر بود که فیلم خود را با یک اتفاق شروع می‌کردید و نه با ریتم آرام از یک کلاس درس. البته نباید تصور نشود که ما با فیلم شما مخالف هستیم.

 

شعیبی: اتفاقاً نقادی خیلی چیز خوبی است و به فیلمساز کمک می‌کند. این سؤال شما محتوایی است. قرار نیست همه کنش‌ها در بیرون اتفاق بیفتد. آیا اخراج یک بچه از مدرسه بدون اینکه ما دلیلش را بدانیم سؤال برانگیز نیست؟ این واقعه در فیلمنامه ما شبیه همان اتفاقی است که می‌فرمایید فیلم باید با آن شروع شود. در صفحه پنجم فیلمنامه امیرعلی از مدرسه اخراج می‌شود. اینکه می‌گویید مخاطب در ابتدای قصه سردرگم می‌شود، درست است و من اصلاً مخالفتی با آن ندارم. ولی باید بگویم که این طراحی عمدی و آگاهانه بوده است...

 

 

 

v    منتشرشده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته

مصاحبه با فریبرز خوب‌نژاد (آزاده)

ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد

من چون عربی بلد بودم نزدیک بلندگو ایستاده بودم و بقیه اسیران دور بنده جمع شده بودند که ترجمه کنم. بیانیه را خواندند که صدام نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران نوشته است. اگر جابجا نگفته باشم کلماتش این بود: «لَقَد تَحَقَّقَ کُلَّ مَا أرَدْتُمُوه». یعنی هرچه خواسته‌اید به آن رسیده‌اید. در ادامه از طرف صدام اعلام شد که من آماده‌ام که به عنوان حسن نیت از فلان روز که معادل ۲۶ مرداد است گروهی از اسیران ایرانی را آزاد کنم.

vمنتشرشده در مشرق‌نیوز

ادامه نوشته

نقد «پلۀ آخر»/ علی مصفّا

روایت یک مرد مرده

فیلم پلۀ آخر را می‌توان یک هشدار غیر واضح و کم‌رنگ نسبت به موضوع خیانت زنان در خانواده تلقی کرد مسئله‌ای که اگرچه در غرب رواج یافته است اما هنوز هم در همان کشورها قبیح شمرده می‌شود، و این به سبب فطرت انسان و آفرینش خاص زنان است که حامل فرزند هستند. در جوامع دینی، به سبب ایمان اغلب مردم این واقعۀ شنیع بسیار قلیل رخ می‌دهد هرچند نمی‌توان تماماً آن را منکر شد.

نوشته‌شده در اسفند 1391

 

v          منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

مصاحبه با علیرضا موحدنژاد (منجّم)

شکار ماه در آسمان

حدود پانزده درصد از رصدگران هلال، دچار توهّم می‌شوند. در این صورت اگر افراد زیادی برای رصد هلال بروند همین پانزده درصد که جمع قابل ملاحظه‌ای نیز می‌شوند به نظر خودشان هلال را رؤیت کرده‌اند. به این ترتیب نه‌تنها چند سال متوالی ماه رمضان‌های 29 روزه خواهیم داشت بلکه اگر این عزیزان یک شب زودتر هم برای استهلال بروند باز هم هلال را می‌بینند و ماه رمضان حتی 28 روزه می‌شود! در حالیکه می‌دانیم هر ماه قمری فقط می‌تواند 29 یا 30 روز باشد.

 

 

v  منتشرشده در مشرق‌نیوز

ادامه نوشته

نقد «شکارچی شنبه»/ پرویز شیخ‌طادی

شکارگر شبّات

فیلم «شکارچی شنبه» توانسته است دقایق خوبی از زندگی یهودیان را روایت کند که تاکنون ندیده‌ایم: نمایش دراز دستی کاهنان صهیونیست، استفادۀ نادرست ایشان از فرامین تورات، تعلیم به اطفال یهودی برای کشتن غیریهودیان، عبادت یهود در نزد دیوار ندبه (دیوار بُراق)، اختلاف عقیدۀ یهودیان ارتدوکس در فلسطین اشغالی با یهودیان صهیونیست، قتل و جنایت بی‌سبب صهیونیست‌ها به همسایگان مسلمان خود و غصب زمین و خانۀ آنها. همچنین نمایش آداب و رسوم یهودی در بستر فیلم که خوب و جالب توجه است. لکن راقم از منظر یک محقق ادیان، انتقادات فراوانی نیز به این فیلم دارد.

vبه بهانۀ پخش از شبکه دوم، جمعه 11 مرداد 1392، روز جهانی قدس

 

vمنتشرشده در همشهری پایداری(خلاصه)، مشرق‌نیوز(کامل)، مجله نسیم قدس

ادامه نوشته

تفسیر آیات نخستِ سورۀ إسراء

آیا دو عقوبت یهود در سورۀ إسراء، تحقق یافته است؟

دو دلیل باعث شده تا عده‌اي از محققان علي‌رغم تمام دلايل و شواهد موجود، به عدم وقوع آن دو عقوبت‌ یهود قائل شوند. نخست، احاديثي است كه عمدتاً در تفاسير روايي و اخباری آمده و جمله به جملة اين آيات به تاريخ اسلام ربط يافته و مصداق آن فساد‌ها را نيز در بني‌اميه و امثالهم دانسته است. و دليل دوم عبارت «عِباداً لَنا» در آية پنجم است كه ظاهراً به «بندگان خوب خداوند» و احتمالاً به ياران حضرت صاحب الزمان(عج) اشاره دارد.

 

v    منتشرشده در مشرق‌نیوز

ادامه نوشته

نقد «به رنگ ارغوان»/ ابراهیم حاتمی‌کیا

یک فیلمساز ایرانی

 

 

چه کسی باور می‌کرد که فیلم‌هایی مانند به رنگ ارغوان (1383) و آدم برفی (1373) که هر یک چند سالی را توقیف بوده‌اند از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شوند؟

این نقد به بهانۀ مرور فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا در شبکه نمایش (از شنبه 5 مرداد تا جمعه 11 مرداد) باز نشر می‌شود. به رنگ ارغوان ساعت 21 روز سه‌شنبه 8 مرداد از این شبکه پخش شد.

 

 

منتشر‌شده در روزنامه امتیاز، سال سوم

شماره 537، چهارشنبه 7 بهمن 1388

ادامه نوشته

نقد «داستان استریت»/ دیوید لینچ

نقدی بر فیلم «داستان استریت»

 

داستان استریت/ دیوید لینچ (1999) شرح مصائب سفر 390 کیلومتری آلوین استریت با یک ماشین چمن‌زنی است تا برادر بیمارش را در مونت زاین ملاقات کند. این فیلم در ورای قصۀ ظاهری خود ترویج کنندۀ اندیشه صهیونیسم است. منتقدان غربی از این فیلم ساده و غیرمتعارف دیوید لینچ، استقبال زیادی کردند.

 

نوشته‌شده در تیر 1385

 

 

v   منتشرشده در مشرق‌نیوز

 

ادامه نوشته

نقد «مردی در آتش»/ تونی اسکات

 

فیلمی در تمسخر مسیحیت

مردی در آتش، چهره‌ای مسیح‌گونه از جان کریسی به دست می‌دهد. در فیلم شباهت‌های زیادی میان جان کریسی و مسیح (به قرائت رایج مسیحیان) دیده می‌شود. او خسته و تنها به شهری وارد می‌شود، مفسدان را عقوبت می‌کند و در حالیکه برگ برنده در دست اوست به نحوی غیرطبیعی خود را به دشمنانش تسلیم می‌کند تا بمیرد.

 

 

v       منتشر شده در مشرق‌نیوز

ادامه نوشته

نقد 4 فیلم صهیونیست در شبکه نمایش

از الماس‌تراش و جلیقه، تا نفوذی و دیوار آتشین

به نظر ما هر کدام از این فیلم‌های چهارگانه می‌توانست با یک تحلیل مختصر از شبکه‌های مختلف سیما پخش شود تا وجهه آموزشی و آگاهی‌بخشی تلویزیون نیز حفظ گردد. اما اکثر مدیران دوبله و پخش در سیما ترجیح می‌دهند برخی جزئیات سیاسی و نشانه‌های یهود و مسیحیت در فیلم‌‌ها را حذف کنند و اینچنین خودشان در حاشیه امن بایستند. آنها با این حذف و تغییرها، عملاً تماشاگران ایرانی را فریب می‌دهند و تحمیق می‌کنند.

 

 

v     منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد«تلفن‌همراه‌رئیس‌جمهور»/ عطشانی

 

طنز به هر قیمتی

فیلم، کنایه‌های فراوانی به رئیس جمهور می‌زند که شما چگونه و چرا از درد مردم بی‌خبرید و آیا اصلاً شما با مردم ارتباط دارید؟ خصوصاً در جایی از فیلم، سخنرانی آقای احمدی‌نژاد در تلویزیون پخش می‌شود و همان وقت تلفن زنگ می‌زند و دختر قربانعلی به دستور او تلفن را نزدیک تلویزیون می‌گیرد تا تماس گیرنده سخنان او را بشنود. و این درست در زمانی است که آقای احمدی‌نژاد دارد از کمک به محرومان سخن می‌گوید.  

 

v  منتشر شده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته