مصاحبه با مهدی نورمحمدی کارگردان مستند «در پناه بلوط»

مستند حیات وحش را جدی بگیریم

مهدی نورمحمدی: تحقیقات ما در این مستند چندان به چشم نیامده است. در حالیکه ما برای لحظه به لحظه این مستند، مطالعه و تحقیق کردیم. بعد از حدود یک سال جمع‌آوری اطلاعات بود که طرح اولیۀ فیلممان آماده شد. سپس شروع به تصویربرداری کردیم. حالا دیگر می‌دا­نستیم که برای هر موضوع دقیقاً چه زمانی از روز یا ماه یا سال باید در جنگل حاضر باشیم. با این اوصاف، فقط چهارصد روز برای تصویربرداری صرف شد که شاید در تاریخ مستندسازی ایران بی‌سابقه باشد.

 

 

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

v  لینک‌شده در خبرگزاری فارس

ادامه نوشته

طنّاز الوقایع/ جوایز به فیلم‌های وطنی

جوایز بخش تجلی ارادۀ میهنی به فیلم‌هایی سینمایی وطنی

در خصوص فیلم استرداد، سفارت روسیه در تهران همچنین خبر داده که برگۀ رسید طلاهای مسترد شده به عنوان غرامت جنگ جهانی دوم به ایران، از همان شصت سال قبل مفقود گشته است. لهذا تهیه‌کنندۀ این فیلم آقای محسن آقاعلی اکبری پس از دریافت جایزۀ خود، لطف فرموده به نیابت از دولت ایران برگۀ رسید این یازده تن طلا را نیز امضاء فرمایند. متشکر و ممنون!

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد «ملک سلیمان»/ شهریار بحرانی/ 3

 

ملک سلیمان نمایندۀ یک جریان انحرافی

به نظر می‌رسد که دست اندر کاران اصلی فیلم، به تفکر انحرافی علی یعقوبی سرسپردگی خاص پیدا کرده به مصداق «حُبُّکِ لِلشّئ یُعمِی و یُصِمّ» چشم ایشان بر این همه حقایق واضح و علن نظر نکرد، و شد آنچه شد. ابتلاء به یک تفکر خاص، ممکن است برای برخی از ما نیز پیش آید. چنانکه مردمان عموماً به جای دود چراغ خوردن و زحمت و ریاضت صواب کشیدن آرزو دارند تا کسی پیدا شود که با یک ورد ایشان را عالم کند و ابواب سترگ علوم را بر ایشان بگشاید. چه بسا که ممکن است به جای عالم شدن به قرآن از پی تأویل قرآن بروند تا اسرار کائنات و اوقات ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) را از آن استخراج نمایند. خداوند از این اشخاص در ابتدای سورة آل‌عمران یاد کرده و ایشان را مذمت نموده است (آل‌عمران/ 7). مبحث عوالم که در این فیلم مبنای حوادث این فیلم شد مصداق یکی از این موارد است که چشم انسان را می‌بندد.

 

v  منتشرشده در سایت پرده سینما

ادامه نوشته

نقد «ملک سلیمان»/ شهریار بحرانی/ 2

 

شخصیت‌ها در ملک سلیمان

خداوند به سلیمان حکمت داده آنچنانکه در همة جهان عصر خود، او را به «سلیمان حکیم» می‌شناخته‌اند. اما در فیلم ملک سلیمان چنین چیزی مشهود نیست، به قسمی که اکثر سخنان او، یا همین مکالمات روزمره است و یا آن مبحث عجیب عوالم که در دقیقة پانزدهم فیلم مطرح می‌شود که از فرط ابهام، بهانه‌ای به دست کاهنان مخالف داد. محققان و نویسندگان فیلم، حتی معنای «حکمت» را ندانسته و نتوانسته‌اند سلیمان را به حکمتش بشناسند و بشناسانند. گوئیا که حافظ علیه الرحمه در خصوص امثال ایشان فرموده است:

در حکمت سلیمان هر کس که شک نماید

بر عقل و دانش او خندند مرغ و ماهی

 

 

v  منتشرشده در سایت پرده سینما

ادامه نوشته

نقد «ملک سلیمان»/ شهریار بحرانی/ 1

 

ملک کدام سلیمان؟

متأسفانه این فیلم بر تحقیقات صحیحی مبتنی نبوده و خطاهای فاحشی در آن راه یافته است. و از همه مهم‌تر قصه فیلم کاملاً غلط است. چنانکه این فیلم را می‌توان از مصادیق دروغ بستن به انبیاء خداوند برشمرد، گناهی کبیره که جزو مبطلات روزه است. آیا دست اندرکاران این فیلم برای این تحقیقات و ساخت چنین فیلمی تجهیز کافی کرده بودند؟ آیا از خداوند متعال اذن گرفته یا مدد خواسته بودند؟ آیا ایشان در پیشگاه قاضی علی‌الاطلاق می‌توانند مدعی شوند که بودجه یا زمان کافی در اختیار نداشته‌اند؟

 

 

v  منتشرشده در سایت پرده سینما

ادامه نوشته

نقد «کلاس هنرپیشگی»/ علیرضا داودنژاد

 

کلاس خانوادگی

فیلمساز قبلاً در فیلم مصایب شیرین (1377) این نوع از فیلمسازی را تجربه کرده و فیلمی با بازی اهالی خانواده خود ساخته است و اکنون با این فیلم اعضای خانواده بیش از همیشه دور هم جمع شده و فیلمی ارزان قیمت ساخته‌اند. اگرچه در فیلم تحسین‌شدۀ مرهم (1389) نیز که نقش اول آن با طناز طباطبایی بود باز هم خانواده داوودنژاد همۀ نقش‌های فیلم را گرفته‌اند.

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

یادداشت‌های روزانه جلال آل‌احمد کجاست؟

 

آیا خانه جلال و شمس موش دارد؟

آقای امامی افزود: اخیراً در دست یک نفر، دو جلد از روزنوشت‌های جلال در سال 1343 را دیده‌ام، که فعلاً نام او را نمی‌برم. در این دو جلد که آن را تورق کردم دو نوشتۀ بارز وجود دارد. اول، متن وصیت‌نامه جلال و دوم، گزارشی از دادگاه محاکمۀ آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان. جناب امامی می‌گفت: رفتار آن شخص به گونه‌ای بود که گویا حاضر است بر سر اینها با من معامله کند!

 

[از راست: جلال و شمس] 

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

داستان کوتاه/ هفت تیر روی شقیقه

 

هفت تیر روی شقیقه

زن وارد خانه شد. شوهر در را بست. زن مستأصل روی صندلی افتاد. شوهر در را قفل کرد. زن سرش را به دست راستش تکیه داد. شوهر کلید را در جیبش گذاشت. زن به فکر فرو رفته بود. شوهر به سمت صندلی رفت. زن آرام آرام اشک می‌ریخت. شوهر با خشم صندلی را برگرداند. صدای گریۀ زن بلند شد. شوهر به سمت میز رفت. زن موهایش را کشید. شوهر هفت تیر را از کشوی میزش برداشت. زن ناگهان آرام شد. شوهر با دستان لرزان هفت تیرش را پر کرد. زن مثل برق گرفته‌ها خیره مانده بود....

مرداد 1381

منتشرشده در ماهنامه سروش جوان

 

 

ادامه نوشته

داستان کوتاه/ قربانی

 

قـربـانـی

او هیچ باورش نمی‌شد من همانی باشم که دو سال قبل پدرش را کشت. اما وقتی کار خود را کردم و او دراز به دراز روی زمین افتاد کم‌کم آن ماجرا به یادش آمد. من هیچ نگفتم و او همان وقت که پاشنۀ پایش را روی زمین می‌کشید به پوست سیاهم خیره مانده بود. شاید رنگ پوستم خاطراتش را زنده می‌کرد. راه افتادم که بروم اما او بدجوری به من نگاه می‌کرد. می‌دانستم که کارش تمام است....

26/1/1380

منتشرشده در ماهنامه سروش جوان

 

 

ادامه نوشته

نقد فیلم «هیس...»/ پوران درخشنده

 

دخترها همچنان جیغ بکشند!

کسی که ولیّ دم ندارد حاکم شرع، ولیّ دمِ او خواهد بود. علی الاصول، حاکم شرع به پرداخت دیه اذن می‌دهد و نه به قصاص، آن هم در چنین مواردی که یک زن از کودکی در معرض آسیب قرار داشته است و باید مجازات او تخفیف یابد و نه به اشدّ مجازات محکوم شود!

 

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

دردهای جسم و جان حضرت اباعبدالله(ع)

 

 

مداحان لطفاً قصابی نکنند

 

طلسم شیطان ترس از مرگ است. مؤمنان نیز غالباً از مرگ نیست که می‌ترسند بلکه از دردهایی که احتمالاً به وقت آتش و خون در جهاد فی سبیل الله متحمل خواهند شد. اما این حدیث نشان می‌دهد که خداوند برای مؤمنانی که خود را برای او خالص کرده باشند عالَم را تغییر می‌دهد. با تأمل کردن در این حدیث و دل سپردن به جهاد، می‌توان طلسم شیطان را باطل کرد. چنانکه برخی از جانبازان جنگ تحمیلی این تجربه را داشته‌اند که وقت مجروحیت دردی متحمل نشده‌اند.

 

 

v                     منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

مقتل حضرت علی‌اکبر(ع)

 

شبيه پيمبر

 

پس دشمنان ديدند که زني که همچون خورشيد تابان بود از خيمه بيرون آمد و شيون‌کنان خود را بر جنازۀ علي انداخت. از ندبه‌هايي که بر آن جوان کرد دانستند که او زينب دخت علي(ع) است. پس حسين او را برخيزانده به خيمه برد و جواناني از بني‌هاشم پيکر مبارکش را به خيمۀ شهدا رسانيدند.

 

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

جوابیه‌ای به سرمقاله روزنامه بهار/ 2

 

آقایان! آنجا خر داغ می‌کنند

 

در این ایام که دکتر روحانی به ریاست جمهوری اسلامی رسیده گوئیا که به مشام‌ بعضی‌ها بوی کباب می‌رسد. در حالیکه نه قانون اساسی ما عوض شده و نه دیانت ما از سیاست ما تفکیک گشته تا بخواهیم از ولایت امیرالمؤمنین دست بکشیم و پیرو جاهلان سلفی شویم و به مجیزگویان چشم بستۀ آنها اجازه دهیم تا هر چه از بغض و کینه در دل خود فرو خورده‌اند به یکباره بیرون بریزند و قائل شوند که پیامبر اکرم(ص)، علی(ع) را نصب نکرد چونکه او شمشیر نکشید و با خلفا همکاری کرد پس غصه‌دار نبود و لذا ما نیز نباید بر این ماجرا غمین باشیم و به دروغ مدعی شوند که شأن علی(ع) بالاتر از آن است که حکومت کند و عدل نماید.

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

جوابیه‌ای به سرمقاله روزنامه بهار/ 1

 

این بوی کباب نیست که به مشامتان خورده است 

 

 

صحبت از بصیرت و فراست نیست بلکه از فهمیدن و نفهمیدن این جماعتِ مدعی است، از تفسیر به رأی آیات قرآن کریم، و اینکه آنها هرچه را بخواهند از خم رنگ‌رزی خود بیرون می‌آورند. خود را شیعه می‌خوانند و به اصول عدل و امامت قائل نیستند و می‌خواهند دموکراسی و رأی مردم را در برابر خواست خداوند قرار دهند. و مگر ابلیس به همین طریق کافر نشد؟

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد «سلام بر فرشتگان»/ فرزاد اژدری

 

فلسفۀ مرگ به زبان کودکان

فیلم به زیبایی تصویر کرده است که قبض روح یک مؤمن با بوییدن شاخه‌ای گل خوشبو رخ می‌دهد. نمایش این مسئلۀ اخیر در فیلم، مرا به شوق آورد. باور نمی‌کردم که بدین زیبایی بشود آن حدیث شریف را تصویر کرد و تلخی مرگ را به سادگی تصویر نمود. دیگر مانده بود اصل حقیقت را نیز بفرماید که هر کس به وقت مرگ خویش حضرت امیر المؤمنین(ع) را می‌بیند.

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

اثبات ذبیح بودن اسماعیل(ع) در تورات

 

چرا خداوند به ذبح اسماعیل(ع) فرمان داد؟

در سِفر پیدایش باب 22 نقل است که خداوند به ابراهیم فرمود: «پسر یگانۀ خودت یعنی اسحاق را به کوه موریاه ببر و ذبح کن». از آنجا که تورات کنونی تأکید دارد که اسماعیل فرزند نخستِ حضرت ابراهیم است پس «یگانه بودن» آن فرزند با «اسحاق» بودن او ناسازگار است. اما از آنجا که «یگانه بودن» آن فرزند دو نوبت دیگر نیز در همین باب مؤکد شده است لذا نتیجه می‌شود که عبارت «یعنی اسحاق را» توسط کاهنان افزوده گشته است.

 

v   منتشرشده در مشرق نیوز

 

v   لینک‌شده در باشگاه خبرنگاران جوان، جوان آنلاین و...

 

ادامه نوشته

بررسی علل گرایش به مسیحیت/ 3

 

چگونه ایرانیان در مالزی، مسیحی می‌شوند؟

آقای دکتر نوعی: به سبب تحصیل با خانواده به مالزی رفته بودم. روزی در مقابل مدرسه، منتظر آمدن فرزندم بودم که دیدم چند نفر اهل کره جنوبی، در حال تبلیغ مسیحیت هستند. لحظاتی بعد کشیش آنها نزد من آمد و قصد تبلیغ داشت و وقتی فهمید ایرانی هستم، گفت: ما در کلیسای خودمان چند ایرانی که تغییر دین داده‌اند داریم. برایم جالب شد و تحقیق کردم و فهمیدم که دو کلیسای فارسی در مالزی وجود دارد که مخصوص ایرانیانی است که زبان خارجه بلد نیستند.

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

نقد «پل چوبی»/ مهدی کرم‌پور

 

چگونه عشق‌ به نفرت تبدیل می‌شود

شعار تبلیغاتی فیلم این است: «عشق یعنی حالت خوب باشه». و این همان تعریفی از عشق است که نازلی خانم (هدیه تهرانی) به دست می‌دهد و فیلم نیز همدلانه آن را تکرار می‌کند. و همینجا است که دم خروس بیرون می‌زند. فیلم پل چوبی عشق را با هوس یکی کرده است و کارگردان همه چیز را آنقدر سهل پنداشته که حتی شخصیت‌های فیلمش باورپذیر نمی‌شوند.

v      منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته

بررسی علل گرایش به مسیحیت/ 2

 

 

حکایت مسیحیتی که نمی‌شناسیم

خانم کوتلاکی مسلمان شدن خود را یک اتفاق دانست و گفت: من مسلمانانی بااخلاق دیدم و جذب این دین شدم. فهمیدم که آنها تربیت‌شدۀ دین اسلام هستند. در یونان اندکی با اسلام آشنا شدم ولی نتوانستم بیشتر تحقیق کنم. اما وقتی برای تحصیل به لندن رفتم فرصت تحقیق و مطالعه دست داد. ترجمه قرآن از استاد آربری را خواندم که ادیبانه است. تحول من از مطالعه قرآن شروع شد.

v  منتشرشده در مشرق نیوز

 

ادامه نوشته

چه فیلمی به اسکار بفرستیم؟

 

 

آیا فیلم «گذشته» بهترین گزینه برای اسکار است؟

کسانی که حداقل یک نوبت نامزد اسکار شده باشند حق دارند تا به فیلم‌ها برای نامزدی در اسکار رأی بدهند. تعداد این افراد، از شش هزار نفر متجاوز است. دو نفر با ملیت ایرانی در این شمار عضو هستند: مجید مجیدی و شهره آغداشلو. کسانی که حق رأی دارند تا فیلم برنده را انتخاب کنند کسانی هستند که حداقل یک نوبت برنده اسکار شده باشند. از ایران فقط اصغر فرهادی در این جمع عضو است. بدیهی است که هر ساله نامزدها و برندگان جدید به جمع اعضای آکادمی افزوده خواهند شد.

 

v  منتشرشده در مشرق نیوز

ادامه نوشته